Grahamsbrød

Grahamsbrød bagt i bradepande
Jeg har altid haft en forkærlighed for grahamsbrød. Selvom grahamsmel i bund og grund bare er groft hvedemel, så har det alligevel en ganske anden smag.

Forleden dag kastede jeg mig ud at lave mit eget grahamsbrød.

Jeg kan godt lide at bage brød og jeg elsker at spise det. Men jeg hader at ælte dej på køkkenbordet, og især at gøre bordet rent bagefter.

Så jeg laver stort set altid brød af dej, der ikke skal ud på bordet og æltes, men bare skrabes ud i en form eller på en plade. Således også dette grahamsbrød, som er meget nemt at lave.

Dej:
  • 25 g gær opløses i ca. en l vand gerne blandet med A38 eller yoghurt
  • Salt og lidt olie, fx rapsolie, røres i
  • Grahamsmel røres i, evt blandet med alm. hvedemel eller fuldkornshvedemel - hvad man nu har! 
  • Dejen skal være fast og flydende, dvs. så fast at den så småt begynder at slippe skålen og så flydede at den stadig er klistret.
  • Lad dejen stå i et godt stykke tid, gerne natten over.
  • Hæld dejen ud i en form, på en plade eller som her en bradepande. Lad den efterhæve et par timer.
  • Bag brødet  på 230 grader i ca. 40 min.

Når brødet er færdigt, tages det ud af formen/af pladen og sættes til afkøling på en rist.