Kylling og citron

Kylling er og bliver en af mine yndlingsspiser. Jeg køber som regel øko-kyllinger, ofte via Årstiderne, da de plejer at være gode og kødfulde, og jeg har gerne en eller to liggende i fryseren.
Således også forleden, da jeg skulle have min gamle ven Niels på besøg. Først fik vi lidt tapas, og så lavede jeg denne enkle ret med kylling og citron:

1 kylling ca 1200 g
2 øko citroner i meget tynde skiver
3-4 fed hvidløg, fint hakket
Frisk timian, masser af det
Olivenolie, salt, peber

Man parterer kyllingen i ca. 8 stykker og bruner dem i en stor stegegryde - det skal ske i 2-3 omgange, således at alle stykkerne bliver brunet og ikke bare ligger og koger. Tag stykkerne op som de bliver færdige, læg dem på et fad.

Kom dem allesammen i gryden igen sammen med de øvrige ingredienser, evt. med lidt vand/vin/bouillon og steg færdig under låg ved svag varme - ca. 30 minutter alt efter hvor store kyllingestykkerne er. Man kan prøve sig frem, de skal være gennemstegte, og kødet skal slippe benene. Smag til med salt og peber.

Kan spises med mange forskellige ting, fx forskellige former for kartoffelretter, polenta, ris, salat, grønne bønner, broccoli, ja, stort set hvadsomhelst. Denne nemme ret kommer fra Italien og jeg stødte første gang på den i Andreas og Thomas Harders kogebog "Ikke altid pizza".

Kylling og citron passer godt sammen - det har italienerne også opdaget