Pandekager med guf i

I går lavede jeg atter pandekager. Som jeg tidligere har skrevet her på bloggen, så elsker jeg at lave og at spise pandekager, og derfor er der også allerede op til flere indlæg om pandekager hér.
Dem, jeg lavede i går, er den slags pandekager, som måske ser helt uskyldige ud udenpå, men som er fyldt med alt muligt guf indeni, og kan holde en granvoksen håndværker kørende.

Man kan ikke lige se det, hvis man ikke lige ved det - men disse
pandekager er fyldt med guf.
Som sædvanlig lavede jeg dejen helt og aldeles med løse håndled og med hvad jeg nu havde i huset - dejen skal bare være tyktflydende, så går det altsammen.
Det nye, jeg ville afprøve, var at komme dels bygflager og dels tørret frugt i dejen.

Kornflager (havregryn, bygflager, speltflager etc) giver en meget solid dej, der mætter og er fiberrig. Jeg foreslår at opbløde flagerne i lidt mælk inden de kommes i dejen, så de ikke er for hårde/seje.

Tørret frugt, nødder mv. giver smag og substans, og denne gang tog jeg halvdelen af en pose tørret/kandiseret frugt, kokos og nødder, som man kan købe i ethvert supermarked for få penge.

Her er opskriften:

Mælk, en slat ylette, lidt rapsolie og et par æg piskes godt sammen.
Tilsæt lidt salt og sukker, et par håndfulde bygflager der har ligget i blød, en halv pose tørret frugt og nødder, og så meget fuldkornshvedemel der nu skal til for at gøre dejen ganske tyktflydende. Tilsidst kommes et par teskeer bagepulver i.
Lad dejen hvile i ca. 15 min. Og lav så pandekager - små, tykke og herlige!

Pandekager med guf i, her med solbærsyltetøj