Krydderier

Mine forældre var fantastiske kokke. Der stod noget i retning af 300 kogebøger hos dem og ligeså mange krydderier og krukker med dims i, som de brugte til deres madlavning.
Min far havde en stor krydderisamling, samlet gennem en del år og fra mange lande. Min søster - som er exceptionelt god til at lave mad - og jeg har arvet dem, og her er nogle af dem.
Jeg ved faktisk ikke, hvad der er i alle glassene, som i øvrigt er antikke køkken- eller kemiglas, som min far samlede på. Selvfølgelig kan jeg godt genkende timian, kommen, etc, men der er en del andre kryddrier, som jeg ikke umiddelbart ved hvad er. Jeg plejer at stikke næsen ned i glassene og så bruge det, jeg synes lugter som om, at det passer godt til det, jeg er ved at lave.

Når det er sagt, så bruger jeg egentlig ikke så mange krydderier - ud over selvfølgelig salt og peber. Det er fordi jeg synes, at råvarerne ofte i sig selv smager så godt, at jeg ikke nænner at manipulere med smagen. Et stykke dampet fisk bare med lidt olie og citron kan næsten ikke blive bedre. Eller ristede svampe med salt, peber og lidt fløde. Nye kartofler med lidt smør.

Men jeg ved godt, at hvis man ved meget om krydderier som fx min far gjorde, så kan man skabe utrolige gastronomiske resultater. Men moi, jeg prøver mig frem!