Lynstegte grøntsager og fisk

Den her ret er et typisk eksempel på at man tager det, man har i køleskabet og mener smager godt sammen. Jeg havde i den ugentlige grøntsagskasse fået bla. østershatte, rød spidskål, gulerødder og grøn chili. Jeg havde samtidig en sjat ris, jeg gerne ville af med, så det pegede i retning af lynstegte grøntsager med ris.

Flotte farver, må man da sige
Her har vi østershatte, snittede gulerødder, små stykker hvidløg og noget ramsløg som jeg havde i forvejen, snittet rød spidskål og små stykker grøn chili.

1) Først steges hvidløg og chili lidt i en meget varm sautépande eller wok med olie i bunden, fx sesamolie, solsikkeolie eller rapsolie. Olivenolie er ikke optimalt.

2) Så kommer man østershattene i, som steges hurtigt hvorefter gulerødder svitses med i et par minutter, alt efter hvor sprød/al dente man ønsker retten.

3) Spidskålen skal kun have ganske lidt, så den kommes i tilsidst. Ramsløget vendes bare hurtigt i retten, så den beholder den grønne farve.

Fine stykker lange

Man behøver sådan set ikke andet ud over ris til - eller fx nudler. Men det skader heller ikke med lidt kylling eller fisk i, og da jeg havde fisk i fryseren, kom det da i!

Her er det et stykke lange, skåret ud i mindre stykker. De blev dampet med i retten i en 3-5 min.

Lange er en fast, lys, torskeagtig fisk, der ikke smager af vildt meget - den lever af skaldyr og har faktisk en lidt skaldyragtig smag. Smager godt i ovnen med megen citron eller i grydestegte/-dampede retter.
Fisk og lynstegte grøntsager - husk godt med salt/soja/citron etc

Sådan kom retten til at se ud. Indrømmet, den ser lidt mærkelig ud med spidskålen, der ligner rødkål, men det smagte nu godt. Og så er der til i hvert fald to dage  :-)

NB. Der skal en del smagsstof i, fx salt, soja eller, som jeg brugte, saft fra 1/2 citron og en god, stor skefuld miso.