Vil du se mit køleskab?

Okay, jeg har ikke noget stort køleskab. Men der kan være en hel del i det, og så er det er pænt. Og også rent, køkken-hygiejne er vigtigt. Nåmen, jeg vil vise, hvad der typisk er i mit køleskab. Selvom noget af det skifter fra uge til uge, så er der også mange ting, jeg altid har.
En dag hvor mit køleskab var mere fyldt end det plejer
I går fik jeg den ugentlige grøntsagskasse fra Årstiderne. Derfor kan man se agurk, ramsløg, østershatte (i en pose til højre, de er lidt svære at se), iceberg salat, blomkål, rød spidskål, løg, hvidløg og lidt gulerødder i en pose nederst. Det tager mig en uges tid at spise det, så det passer fint. Gulerødderne holder dog ikke så længe; jeg kværner gerne sådan en slat på en dag eller to.

På den øvre hylde er der et par mejeriprodukter, bla. den milde cremede skyr, hytteost og dejlig hvid ost, som man kan spise til mange ting.

Der er citron, som jeg bruger virkelig meget, ofte frem for salt. Der er et par glas med oliven, kapers og pesto og så de uundværlige flåede tomater og tomatpuré, der kan redde selv den kedeligste ret.

I lågen har vi diverse condiments, bla. miso, chili og syltet hvidløg, sennep, soja, bouillon, og så mælk, A38 og vino.
Der er desuden en flaske rapsolie, som bruges til de ting, hvor olivenolie måske ikke egner sig så godt, fx kager, pandekager, asiatiske retter og den slags. Øverst er der æg (ikke synlige).
De mest nødvendige ting, ikke mindst hvidvin
Man kan ikke se fryseren, men i den har jeg som regel altid en kylling eller to (økologisk), et par bakker kyllingelever som jeg elsker og som er så taknemmelige, og en hel del fisk.

Jeg er vild med fisk og så heldig at bo lige ved en af byens, måske landets bedste fiskehandlere. Jeg eksperimenterer ikke meget med fiskreretterne, og køber stort altid det samme: Laks, torsk, sej, bars, rødspætter, tungefileter. Er der makreller, så napper jeg gerne et par fileter og skal der være virkelig luksus så et stykke fersk tunfisk eller måske hellefisk. Ah, det er herligt med fisk.

Pointen med det her er, at man behøver ikke at have et kæmpe køleskab fuldt af culotter, trøfler og hvide asparges for at lave dejlig mad. Man behøver heller ikke at have særligt mange ting i det hele taget.
Med et par gode, faste 'indbyggere' i køleskabet og så lidt udskiftning i resten kan man lave en masse gode ting.

Det er ligesom med garderobeskabet.